Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ziegarnik Etkisi Nedir?

Ziegernik Etkisi Nedir?

 

Ziegarnik Etkisi, rus psikolog Bluma Ziegarnik tarafından geliştirilmiş bir terimdir. Ziegarnik,

Berlin üniversitesinde doktorası için araştırma yaparken, bir gün arkadaşlarıyla çok kalabalık

bir restorana giderler. Kalabalık olan restoranda siparişleri bir garson not almadan alır ve

hiçbirini karıştırmadan bütün masaların siparişlerini getirir. Ziegarnik ’in dikkatini çeken bu

durum sonrasında garsona yaklaşıp, hiç karıştırmadan bütün siparişleri nasıl aklında

tuttuğunu sorar. İlginçtir ki garson az önce yemek yiyen grubu bile hatırlamıyordur. Garson,

siparişleri aklına yazdığını ve siparişi masaya teslim ettikten sonra zihninden tamamen

sildiğini söyler. Bu olay sonrasında Ziegarnik henüz tamamlanmamış işlerin bellekte farklı

konumda olup olmadığını ve tamamlanmış işlerin ise daha iyi hatırlanma noktasını merak

etmesiyle araştırmalara başlar.

 

Ziegarnik araştırması esnasında bazı gruplara deney yapar. Bu deneylerin bazılarından kısaca

bahsetmek istiyorum.

 

Ziegarnik’in Boncuk Deneyi;

 

Ziegarnik bir grup insana bir seans içinde 15 defa boncuk dizmesini ister, fakat bir 15 boncuk

dizmenin herhangi 3 tanesinde deneğin boncuk dizimini tamamlamasını engeller ve diğer

boncukları dizmeye yönlendirir. Belirli bir süre sonra Ziegarnik, deneklere hangi boncuk

dizminin akıllarında kaldığını sorar, denekler ise yarım bıraktıkları boncuk dizimi olduğunu

söyler.

 

Ziegarnik’in Roman Deneyi;

 

Ziegarnik bu deneyi iki farklı grupla gerçekleştirmiştir. Birinci gruba deneyden önce bazı

tamamlanması gereken işlerini tamamlamak için süre vermiştir. İkinci gruba ise bu süreyi

vermeden deneyi başlatmıştır. Katılımcılardan deney esnasında roman okumaları istenmiştir.

Deneyin sonunda ise birinci grup yani işlerini tamamlamaları için zaman verilen grup romanı

daha iyi anlayabilir ve dikkatini toplayabilmişler ayrıca romanı daha iyi hatırlayabilmişler.

İkinci grup yani işlerini tamamlayamayan grup dikkatini toplamakta ve hatırlamakta güçlük

çekmişler.

 

Bu deneylerden şu anlamı çıkarabiliriz zihnimiz biz farkında olmasak da, tamamlanmayan

yarım kalan her işle ilgili uğraşmaya devam ediyor ve bir sonraki göreve, işe geçmemiz

noktasında zorlanabiliyor.

 

Yaşamımız boyunca nokta konulmayan her iş, ilişki, durum vs ve hatta kendimizi başarısız

gördüğümüz noktalar aklımızda takılıp kalıyor. Keşkelerimiz beynimizde bu kadar yer

ediyorken, sizin kaç keşkeniz olduğunu düşünün. Tamamlanmayan, yarım bıraktığınız her şeyi

düşünün. Belki de ‘an’da kalamamanızın, dikkatsizlik ve unutkanlığınızın sebebi yarım

bıraktıklarınızdır. Belki bu yazıdan sonra geçmişteki yarın kalmış işlerinizi tamamlayabilirsiniz.

 

Sevgiler…

 

Yazan: Uzm. Klinik Psikolog Sinem Özkaya Alp

 

Kendini Gerçekleştiren Kehanet: Pygmalion Etkisi Yazımızı Okumak İçin Tıklayınız

Ziegarnik Etkisi Yazımızı Okumak İçin Tıklayın

  Instagram Sayfamızı Ziyaret Etmek İçin Tıklayınız

 

Leave a comment

0.0/5